Meer dan 25 jaar ervaring als professional binnen de kinderopvang en het (speciaal) basisonderwijs staan aan de voorgrond van mijn visie op goed- en duurzaam onderwijs.
Mijn missie komt voort uit het verlangen diegene te ondersteunen waarvan het leven niet altijd zo vanzelfsprekend verloopt. Zo heb ik van jongs af aan een bijzonder lijntje met kinderen; met name kinderen met specifieke onderwijsbehoeften wil ik een stem en regie geven over hun eigen leven.
Investeren op duurzaamheid binnen het onderwijs is iets waar ik ontzettend in geloof. Het gaat over investeren in jezelf als onderwijsprofessional, over in contact zijn met jezelf en de ander, waarbij je in dit contact verder kijkt naar dat wat zich zo zichtbaar op de voorgrond afspeelt.
'Laten we met elkaar het onderwijs zo passend mogelijk maken, waarbij leerlingen en leerkrachten in hun eigen kracht komen en gebruik leren maken van kwaliteiten'.
Els van Leeuwen
Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten en kwaliteiten, maar ook positieve- en minder positieve kanten in ons karakter. Hoe vaak hoor je iemand wel niet zeggen: ‘ieder mens is uniek’. Absoluut ben ik het daarmee eens. Maar wat ik toch nog veel tegen kom in de onderwijspraktijk is de one-size-fits-all methode. Het onderwijs zo passend mogelijk maken voor alle leerlingen blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.
Want hoe creëer je als onderwijsteam de juiste basisondersteuning voor alle leerlingen, waarbij er naast het reguliere lesaanbod ook nog goede ondersteuning geboden kan worden aan individuele leerlingen? Hoe zorg je binnen het onderwijsteam er voor dat leerlingen met extra onderwijsbehoeften tijdig worden gesignaleerd?
Jij werkt in het onderwijs en bevlogen in wat jij doet. Je bent, samen met jouw team, bezig met het aanbod voor alle leerlingen zo passend mogelijk te maken. Hiervoor heb je al veel scholing gedaan om zoveel mogelijk kennis op te doen. Maar ondanks al jouw harde werk merk jij dat het je niet lukt om de talenten en kwaliteiten van de leerlingen in jouw klas of school voldoende te ontwikkelen. Het frustreert je, want jij wilt IMPACT maken op alle leerlingen. Maar zeg nou eens eerlijk; in het onderwijs moeten we steeds meer, beter en sneller.
Ik herken dat; als leerkracht en gedragsspecialist binnen het regulier en speciaal (basis) onderwijs heb ik ook het gevoel gekend dat het mij niet lukte alles uit de leerlingen te halen wat ik graag zou willen. Laat staan tegemoet te komen aan een onderwijsaanbod dat talenten en kwaliteiten voldoende naar boven haalde. Dit kostte mij bakken vol energie.
Wat mooi is het om te kijken met elkaar welke gedachten en overtuigingen er schuil gaan achter ieder mens, zodat je in verbinding met elkaar kwaliteiten en talenten zichtbaar maakt.
Els van Leeuwen
Dan weet jij waar jouw kwaliteiten liggen en hoe je dit kunt inzetten in de onderwijspraktijk. Je benut niet alleen jouw eigen sterke kanten, maar ook dat van de leerlingen en collega's. Hierdoor ervaar jij meer ruimte, rust en vrijheid.
Ervaar jij dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is om talenten en kwaliteiten van leerlingen en collega's te ontwikkelen. Je voelt je hierdoor minder alleen en kan hierdoor in verbinding met leerlingen, ouders en collega's kijken wat nodig is.
Lukt het jou om op een oplossingsgerichte manier in gesprek te gaan met een leerling of collega waarbij je kijkt naar kracht- en hulpbronnen.
Voel jij meer ruimte om out-of-the-box te denken. Vanuit dit perspectief voel jij meer autonomie en leer je om nog meer buiten de methodes te kijken naar de onderwijsbehoeften van leerlingen. Hierdoor kan het onderwijsaanbod nog specifieker afgestemd worden voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Leer jij hele mooie en nuttige technieken vanuit de hoek van neuro linguïstisch programmeren (NLP) waarmee jij doelgericht aan de slag kunt gaan in de onderwijspraktijk. Deze technieken geven jou een helder beeld over waar beperkende overtuigingen zitten en hoe je deze om kunt buigen, zodat jij als professional nog meer IMPACT maakt binnen het onderwijsaanbod.
Lukt het jou om nog meer vanuit verbinding de relatie aan te gaan met leerlingen, waarbij je gaat zien en ervaren welke gedachten en beperkende overtuigingen er achter gedrag schuilt.
Weet jij wat goed is voor jou en heb je tools om meer ruimte te creëren voor jezelf. Je hebt meer inzicht in hoe je prioriteiten kunt stellen in jouw planning zodat er ook meer ruimte overblijft voor ontspannen momenten.