Els van Leeuwen
Ieder mens heeft zijn of haar eigen rugzak met ervaringen. Alles wat je meemaakt is een onderdeel van je systeem en heeft invloed op je gevoel en hoe je in het leven staat.
Binnen het systeem van de klas zijn er vele rugzakken welke veel invloed hebben op het groepsproces.
De groepsdynamiek valt of staat met datgene wat wel of niet ingezet of gezien wordt in de klas. Alles wat zich op onzichtbaar niveau afspeelt zie je terug in de groep. Dit kan wenselijk zijn of niet wenselijk.
Door op een systemische manier te kijken naar ieders rugzak kan er veel zichtbaar worden in de groepsdynamiek en kan er gewerkt worden aan het verstevigen van het pedagogisch klimaat in de klas.
Er wordt gewerkt vanuit het systemische principe in de vorm van een tafelopstelling. Alle leerlingen en leerkracht(en) geven zichzelf een plek op tafel in de vorm van een zelfgekozen poppetje.
Aangevuld met picto’s, symbolen en ander materiaal wordt het mogelijk om groepsprocessen & dynamieken zichtbaar te maken. Een prachtige manier om achter het gedrag van kinderen te kijken en om onderlinge verhoudingen te verbeteren door meer inzicht & begrip.
Iedereen hoort erbij en heeft recht op een plek in het systeem.
Alle plekken staan in een rangorde ten opzichte van elkaar
Geven & nemen horen in balans te zijn.
Meer dan 27 jaar ervaring als professional binnen de kinderopvang en het (speciaal) basisonderwijs staan aan de voorgrond van mijn visie op goed- en duurzaam onderwijs.
Mijn missie komt voort uit het verlangen diegene te ondersteunen waarvan het leven niet altijd zo vanzelfsprekend verloopt. Zo heb ik van jongs af aan een bijzonder lijntje met kinderen; met name kinderen met specifieke onderwijsbehoeften wil ik een stem en regie geven over hun eigen leven.
Investeren op duurzaamheid binnen het onderwijs is iets waar ik ontzettend in geloof. Het gaat over investeren in jezelf als onderwijsprofessional, over in contact zijn met jezelf en de ander, waarbij je in dit contact verder kijkt naar dat wat zich zo zichtbaar op de voorgrond afspeelt.
Gratis kennismaking- en adviesgesprek via een ZOOM call of telefoon.
Invullen van een korte vragenlijst door leerkracht & intern begeleider.
3 systemische (tafel) opstellingen in de klas met nabespreking.
Tussen ieder bezoek aan de klas zit 4-5 weken tijd. Een traject duurt hiermee 3 maanden.